neděle 13. května 2012

Prokletá diskriminace


Když člověk dneska cestuje po Praze, nemůže si nevšimnout plakátů "Musíte v práci skrývat svůj etnický původ?" a podobných, které vyzývají k boji proti diskriminaci. Něco jako diskriminujte diskriminaci.
Už jsem se kdesi snažil vysvětlit, že jde o boj proti tomu, aby voda nebyla mokrá a tráva aby nebyla zelená čili další zbytečné vyhazování peněz daňových poplatníků. Chtěl jsem o tom znovu něco napsat, ale jiní se toho zhostili lépe.

Před časem jsem narazil na článek, kde jistý podnikatel názorně na konkrétních číslech vysvětloval, proč díky institutu minimální mzdy, poplatků za zaměstnance a dalších regulací raději nezaměstná nikoho, ačkoliv by jinak mohl tyto lidi zaměstnat. Zákony proti diskriminaci jsou další podobnou překážkou na cestě k vyšší zaměstnanosti, ačkoliv se tváří, že právě o zaměstnanost jim jde. Ekonomický argument proti zní asi takto, nutí-li mě nějaká norma, abych zaměstnával lidi, které jinak zaměstnávat nechci, zvyšuje tím moje náklady a já radši nebudu zaměstnávat nikoho.

Považuju ovšem za horší, že se někteří lidé domnívají, že legislativa slouží k tomu, aby mohli svět tvarovat k obrazu svému, tj. ke zvýhodnění určitých skupin lidí, jež z různých důvodů protěžují. To je omyl. Legislativa by neměla znevýhodňovat jedny a zvýhodňovat druhé. Měla by sloužit všem stejně, tzn. neměla by porušovat ničí práva. Zaměstnavatel má právo si vybírat své zaměstnance, stejně jako zaměstnanec má právo se rozhodnout zda pro určitého zaměstance bude pracovat nebo ne. Jinými slovy všichni máme právo diskriminovat (vybírat si), koho chceme a z jakéhokoliv důvodu.

Žádné komentáře:

Okomentovat